General Motors ligt in de Verenigde Staten zwaar onder vuur omdat het veel te laat met een terugroepactie is gekomen voor 1,6 miljoen auto’s.
Het probleem met een niet juist werkende contactsleutel zou al langer bekend zijn en tot 13 doden hebben geleid.
Inmiddels gaat het niet meer om een gewone terugroepactie die via de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) werd geïnitieerd maar bemoeit het Amerikaanse congres zich met de kwestie, want dat stelt een onderzoek in. Het congres wil weten of GM of de NHTSA in deze zaak tekort zijn geschoten.
Contactslot springt in uit-stand
Het probleem gaat bij de terugroepactie om het contactslot van modellen van Chevrolet, Pontiac en Saturn. Dat kan zonder aanleiding in de uit-stand springen. Volgens General Motors zou dat in 31 gevallen tot een ongeluk hebben geleid en zijn er 13 doden bij gevallen.
Amerikaanse media brachten de afgelopen dagen aan het licht dat GM al langer zou hebben geweten van het defect maar dat er geen actie werd ondernomen. The New York Times kwam erachter dat er de afgelopen elf jaar 260 klachten over de auto bij de NHTSA zijn binnengekomen, maar dat er verder geen onderzoek is gedaan. Volgens The Wall Street Journal wisten werknemers van GM al in 2004 van het foutieve contactslot.
General Motors' kersverse topvrouw Mary Barra probeert de schade nu te beperken. Ze liet weten pas kortgeleden van de affaire te hebben vernomen en ze kondigde een grootscheeps onderzoek aan, waarvoor de bekende advocaat Anton Valukas – hij onderzocht ook het faillissement van zakenbank Lehman Brothers – is ingehuurd.
Volg de autosector op Carros.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl